Siirry sisältöön
mustamaki

Koululaiskonferenssi 2025

Koululaiskonferenssi on yläkoulujen oma vuosittainen ympäristökasvatustapahtuma, jota on järjestetty jo yli 15 keväänä. Vuoden 2025 koululaiskonferenssi järjestettiin 12.3.2025.

Ainutlaatuinen Madagaskar – uhkien ja mahdollisuuksien saari

Millainen alue Madagaskar on? Mitä uhkia Madagaskarin luonnossa on? Miten näitä uhkia voidaan ratkaista ja millaista luonnossa tapahtuva suojelutyö ihan käytännössä on? Mitä me suomalaiset voisimme oppia madagaskarilaisilta? Näihin kysymyksiin pohdimme vastauksia päivän aikana asiantuntija-alustuksen, eläintarhakierroksen ja työpajatyöskentelyn aikana osallistujien kanssa. Paikalla oli viitisenkymmentä osallistujaa yhteensä kuudesta eri yläkoulusta Espoosta, Helsingistä, Hyvinkäältä, Järvenpäästä ja Lahdesta.

Tämän vuoden koululaiskonferenssi liittyy seuraaviin biologian ja maantiedon valtakunnallisen OPS:n tavoitteisiin: biologia: T1, T2, T6, T8, T12, T13, T14
maantieto: T2, T3, T4, T9, T10, T11, T12, T13.

Ennakkotehtävä

Mieti yhdessä muiden koulusi edustajaoppilaiden ja -opettajan kanssa, mikä voisi olla hyvä tapa kertoa koululaiskonferenssissa käsiteltyjä asioita kaikille muille koulusi oppilaille ja opettajille.

  • Muistele, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus, ja mitä kaikkea siihen liittyy.
  • Muistele tai selvitä perusasioita Madagaskarista: missä se sijaitsee, millainen valtio on kyseessä, kuinka paljon siellä on asukkaita, mikä on maan tulotasoluokka ja mitkä ovat maan pääelinkeinot? Millä ilmastoalueella se sijaitsee ja mitä kasvillisuusvyöhykkeitä siellä on?
  • Etsi jokin Madagaskarista kertova uutinen ja lue, mitä asioita siinä käsitellään.

Ohjelma

9.30 alkusanat, esittelyt ja yleiset ohjeistukset päivään
9.45 asiantuntija-alustus ja aikaa kysymyksille
10.30 – 11.45 lounas ja eläintarhakierrokset porrastetusti
11:45 – 13.30 työpajatyöskentely
13.30 toiminnallinen loppuseminaari
14.45 loppusanat & Kahoot
15.00 tapahtuma päättyy

Materiaaleja

Asiantuntija-alustuksen piti Korkeasaaren viestinnän asiantuntija Mari Lehmonen, joka on vieraillut paikan päällä Madagaskarilla. Marin esitysdiat löytyvät alta.

Koululaiskonferenssin Madagaskar-alustus

(32,07 Mt)

Lataa

Työpajat ja osallistuneet koulut

Työpajassa tuotettiin viesti tai kannanotto koko muulle koululle konferenssipäivän aiheesta. Tarkoituksena siis on, että edustajaoppilaiden kautta tapahtuman viesti saavuttaisi koko koulun. Osallistuneissa kuudessa koulussa on yhteensä noin 3500 oppilasta, joten koululaiskonferenssin sanoma välittyy huomattavasti paikan päällä olleita laajemmalle joukolle! Työpajassa oli mukana oman opettajan lisäksi Korkeasaaren edustaja.

Kaitaan koulu, Espoo

Työpajassa syntyi hienoja kantaaottavia sekä tietoa antavia postereita, joissa hyödynnettiin oppilasedustajien omaa piirustustaitoa. Posterit tulevat koulun seinälle kaikkien noin 300 oppilaan sekä opettajien nähtäväksi. Posterien lisäksi syntyi idea opetuskorteista, joita voidaan käyttää koulun jokaisessa luokassa aihetta käsittelevien opetustuokioiden yhteydessä. Opetuskortit viimeistellään vielä koululla. Eläinesimerkeistä rengashäntämaki teki selvästi suurimman vaikutuksen edustajaoppilaisiin.

Kaitaan koulun työt koululaiskonferenssissa 2025

(3,24 Mt)

Lataa

Kinnarin koulu, Järvenpää

Työpajassa laadittiin digitaalinen, useamman dian laajuinen tietoisku päivän aiheesta. Tietoisku tulee pyörimään koulun info-tv:ssä, joten kaikki koulun noin 900 oppilasta näkevät sen. Visuaalisesti tyylikkäästi toteutetussa tietoiskussa erityishuomion saa ilmastonmuutoksen vaikutuksia Madagaskarilla havainnollistava kaavio.

Kinnarin koulun työ koululaiskonferenssissa 2025

(4,24 Mt)

Lataa

Kärpäsen koulu, Lahti

Työpajassa työstettiin koulun biologian ja maantiedon luokan seinälle julistetta, jossa vertaillaan luokan omia eläimiä vastaaviin lajeihin Madagaskarilla. Lisäksi syntyi eri opetusryhmien kanssa hyödynnettäväksi tietovisa, jossa arvuutellaan vihjeiden avulla, mistä maantieteellisestä alueesta on kyse. Kärpäsen koulussa on runsaat 300 yläkoululaista.

Kärpäsen koulun töitä koululaiskonferenssissa 2025

(3,84 Mt)

Lataa

Munkkiniemen yhteiskoulu, Helsinki

Työpajassa syntyi sähköinen posteri koulun ruokalan isoille infonäytöille, josta sen tulevat näkemään kaikki koulun noin tuhat oppilasta. Viestiä on tarkoitus jakaa myös koulun somekanavissa. Lisäksi käsintehdyssä posterissa komeilevat madagaskarilaisista lajeista hiirimaki, kultamantella ja kummitussirkka.

Munkkiniemen yhteiskoulun diat koululaiskonferenssissa 2025

(1,65 Mt)

Lataa

Saarnilaakson koulu, Espoo

Työpajassa syntyi visuaalisesti huoliteltu paperinen posteri, jonka näkökulmana oli ihmisten elämä Madagaskarilla. Posteri tulee koulun seinälle ala-aulaan, jossa sen näkee reilut 400 silmäparia koulun oppilaita. Aiheesta on tarkoitus pitää myös aamunavaus.

Saarnilaakson koulun työ koululaiskonferenssissa 2025

(1,37 Mt)

Lataa

Vehkojan yhtenäiskoulu, Hyvinkää

Työpajassa työstettiin sähköistä tietoiskua, jota näytetään koulun info-tv:ssä. Lisäksi oppilasedustajat intoutuivat draaman keinoista ja suunnittelivat, käsikirjoittivat ja toteuttivat 3-osaisen mininäytelmän, jonka he esittivät loppuseminaarissa upeasti heittäytyen. Kohtauksissa aiheina olivat palmujen hakkuiden vuoksi kodittomiksi jääneet gekot, vesipula ja aurinkovoimalla tuotettu sähkö. Harjoitusvaiheessa kohtaukset myös videoitiin ja ehkäpä videotkin päätyvät tekstitettyinä kaikkien koulun noin 500 oppilaan nähtäväksi info-tv:n kautta.  

Vehkojan yhtenäiskoulun töitä koululaiskonferenssissa 2025

(573,92 kt)

Lataa

Tehtävä viestinviejänä

Koululaiskonferenssin edustajaoppilailla ja -opettajilla on tärkeä tehtävä viedä koululaiskonferenssin viestiä koko omalle koululleen. Loppuseminaarissa työt esiteltiin myös muulle konferenssiväelle, ja niistä annettiin ja vastaanotettiin palautetta ja mahdollisia kehitysideoita. Jokainen edustajaryhmä sai antaa vertaispalautetta jonkin toisen koulun töille. Lisäksi kommentaattoreina toimi Korkeasaaren markkinointi- ja viestintäpäällikkö Juuso Vainio ja kokoavaa palautetta antoi myös alustuksen pitänyt viestinnän asiantuntija Mari Lehmonen.

Loppuseminaarissa jokaisen koulun edustajajoukko antoi palautetta jonkin toisen koulun töistä seuraavien kysymysten kautta:

  • Mikä on hyvä tässä työssä?
  • Miten työtä voisi vielä kehittää?

Koululaiskonferenssista sanottua

  • ”Tänne kannattaa ehdottomasti tulla! Mainio keino esim. palkita ympäristöraadin oppilaita toiminnastaan luonnon hyväksi.”
  • ”Korkeasaaren koululaiskonferenssipäivä antaa opettajalle ja oppilaille mukavan, monipuolisen päivän, mitä parhaimmassa oppimisympäristössä, ammattilaisten ohjauksessa.”
  • ”Oli kivaa”
  • ”Tosi kiva”
Iso kiitos mukana olleille oppilasedustajille ja opettajille!