Lainsäädäntö ja valvova viranomainen
Eläintarhan ylläpitäminen on luvanvaraista toimintaa. Suomessa laki eläinten hyvinvoinnista määrittää, että eläintarhojen tulee edistää luonnonvaraisen eläimistön suojelua ja biologisen monimuotoisuuden säilymistä, sekä osallistua suojelua edistävään tutkimukseen, eläinlajien suojelutaitoihin liittyvään koulutukseen, suojeluun liittyvään tietojen vaihtoon, sekä lajien tarhakasvatukseen ja luontoon palauttamiseen. Korkeasaari toteuttaa toiminnassaan kaikkia edellä mainittuja. Kansallisen lainsäädännön lisäksi eläintarhojen toimintaa määrittää myös EU:n eläintarhadirektiivi.
Kunkin eläintarhan toimintaa valvoo paikallinen Aluehallintovirasto ja sen toimesta läänineläinlääkäri. Koska Korkeasaaressa elää kädellisiä, tekee läänineläinlääkäri meille tarkistuksen kahdesti vuodessa. Tarkastuksessa käydään läpi silmämääräisesti muun muassa eläimet, niiden olosuhteet ja rehuvarastot. Lisäksi läänineläinlääkäri valvoo eläintarhan tutkimustoimintaa, sekä tarkastaa uudet tarhatilat ja niiden lajikohtaisten vaatimusten toteutumisen aina ennen tilojen käyttöönottoa. Tilavaatimukset määrittää Maa- ja metsätalousministeriön asetus eläinten pitopaikoista. Eläintarhojen kävijöiden turvallisuutta valvoo turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes ja eläinlääkintään käytettyjen lääkkeiden käyttöä seuraa lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Myös Villieläinsairaalan toiminnassa noudatetaan lakia eläinten hyvinvoinnista. Laissa säädetään velvollisuudesta auttaa sairasta ja vahingoittunutta luonnonvaraista eläintä. Sen mukaan hoidon aloittamisen lähtökohtana on oltava aina terveen, hyväkuntoisen eläimen palauttaminen hoidon jälkeen luontoon. Kun uutta lakia vanhan eläinsuojelulain korvaajaksi valmisteltiin, Korkeasaari antoi lausuntonsa lakiin sekä eläintarhaeläinten että apua tarvitsevien luonnonvaraisten eläinten osalta: toivoimme esimerkiksi, että eläintarhan määritelmää laissa täsmennettäisiin ja luonnonvaraisten eläinten hoitoa säädeltäisiin nykyistä tarkemmin.