Pääkirjoitus: Kivointa on seikkailla metsässä Artikkeli julkaistu: 11.05.2017 Tero Kirjosalo, ympäristökasvattaja Saimme alkuvuodesta hyviä ja kannustavia uutisia luontokoulu Arkille. Korkeasaaren luontokoulutoiminta sai täksi vuodeksi arvovaltaisen suojelijan, kun rouva Jenni Haukio lupautui tehtävään. Huhtikuun lopulla hän tutustui luontokoulupäivään samalla kun Hiidenkiven peruskoulun 3B-luokka oppi eläinten talvehtimisesta. Jenni Haukion suojelijuus liittyy Suomen 100-vuotisjuhlallisuuksiin, ja nostamme luontokoulussakin tänä vuonna esiin erityisesti kotimaisen luonnon lajeja ja ilmiöitä. Keräämme luontokoulussa vierailevilta koululaisilta terveisiä ja näkemyksiä heidän omasta luontosuhteestaan. Luontoa kun on helpompi suojella ja kunnioittaa, kun koemme olevamme osa sitä. Tässä muutamia tähän mennessä kertyneitä otteita alakoululaisilta: Parhaita asioita suomalaisessa luonnossa: ”Luonnossa on kivaa se, että se on ihanan raikas ja vihreä” ”Vapaus ja hiljaisuus.” ”Kauneus ja vehreys, neljä vuodenaikaa.” ”Maisema ja rauhallisuus” ”Hiljaisuus, puhtaus, mäntymetsät.” ”Saa syödä mustikoita ja muita marjoja.” ”Eläimet, ketunleivät ja kaikki.” ”Kasvit ja kalliot ja tuoksut.” Kivointa mitä luonnossa voi tehdä: ”Luonnossa voi retkeillä ja kävellä.” ”Parasta luonnossa on etsiä eläimiä ja marjoja.” ”Leikkiä.” ”Valokuvata eri asioita ja eläimiä.” ”Koirien ulkoiluttaminen.” ”Telttailla ja kerätä marjoja.” ”Chillaa ja vaan olla, mutta myös nauttia luonnosta.” ”Olla lipunryöstöä, uida ja retkeillä.” ”Majan rakentaminen.” ”Kivointa on seikkailla metsässä.” Suomalainen luonto ja oma luontosuhde oli aiheena myös tämän vuoden Koululaiskonferenssissa, jossa yläkoulu- ja lukioikäiset tekivät jälleen kerran hienoja, oivaltavia ja kantaaottavia töitä luonnon ja ympäristön puolesta. Suosittelen lämpimästi tutustumaan niihin. Erityisesti nuorten omaa luontosuhdetta avaava videoryhmän tuotos on herättelevä. Video löytyy artikkelin lopusta. Luontokoulu Arkin koko päivän ohjelmissa vieraili tänä keväänä 30 koululuokkaa. Lisäksi luontokoulussa on vieraillut uuden naapurimme Kalasataman koulun luokkia puolen päivän kummivierailuilla. Maaliskuussa olimme mukana Suomenlinnassa Itämerihaasteen koululaiskonferenssissa, jossa oppilaat saivat tietopaketin Itämerestä ja työstivät aihetta työpajassa. Toukokuussa järjestämme luokkaretkeläisille Tutkimusretki Korkeasaareen -ohjelmaa ja kesäkuussa vuorossa ovat lasten päiväleirit. Ympäristökasvattajan työkenttä on siis sisällöllisesti varsin laaja ja ulottuu Korkeasaaren ulkopuolellekin. Julkaisimme täksi kevääksi ihan uudenlaisia omatoimitehtäviä koululaisvierailujen tueksi. Näissä kamerakynämateriaaleissa hyödynnetään video- ja valokuvausta aidossa oppimisympäristössä ja innostetaan oppilaita käyttämään mobiililaitteitaan oppimiseen. Samalla tehtävät kehittävät ajattelun ja viestinnän taitoja. Materiaalit on suunniteltu yhdessä alan ammattilaisen Ismo Kiesiläisen kanssa, jonka blogitekstissä aihetta avataan laajemmin. Ripustin juuri ennen vappua luontokoulun pihapuihin linnunpönttöjä. Jenni Haukio valitsi vierailullaan kolmesta vaihtoehdosta kummilinnunpöntökseen talitiaisen ja kirjosiepon mittoihin tehdyn pöntön. Jo samana päivänä uutta kotikoloa kävi ihmettelemässä talitiaispari. Seuraamme oppilaiden ja kesäleiriläisten kanssa, miten tilanne kehittyy, ja pidämme myös rouva Haukion tilanteen tasalla kummilinnunpöntön kuulumisista. Kyseinen pönttö on muuten 1 185 523. Miljoona linnunpönttöä -haasteeseen rekisteröity linnunpönttö! Menkää metsään tai rannalle, nauttikaa luonnosta ja sen rentouttavasta ja parantavasta vaikutuksesta! Ja jos et ole vielä rekisteröinyt omaa linnunpönttöäsi, tee se toukokuun loppuun mennessä! Keskustelu