Korkeasaari uudistaa ilmeensä Artikkeli julkaistu: 29.11.2017 Korkeasaaren uusi visuaalinen ilme korostaa eläintarhan tekemää luonnonsuojelutyötä. Uudistuksen on toteuttanut helsinkiläinen luova toimisto Gut Studio. Korkeasaaren eläintarhan uusi ilme kertoo entistä vahvemmin suomalaisten suosikkikohteen tehtävästä luonnon monimuotoisuuden suojelijana. Korkeasaari on yksi Euroopan vanhimmista moderneista eläintarhoista ja tehnyt luonnonsuojelutyötä jo useiden vuosikymmenien ajan. Ilmeen uudistus tehdään yhtä aikaa Korkeasaaren säätiöitymisen kanssa. Korkeasaaren viestinnän ydin on koostettu brändikäsikirjaksi. Myös logon ja ilmeen haluttiin viestivän eläintarhan tehtävää. ”Jokaisella eläimellä ja eläinlajilla, myös ihmisillä, on tärkeä rooli luonnon kokonaisuudessa. Korkeasaaren tavoitteena on saada ihmiset ymmärtämään se”, Korkeasaaren johtaja Sanna Hellström tiivistää. Vanhassa logossa lumileopardi lepäili Zoo-sanan päällä. 1990-luvulla käyttöön otettu Erik Bruunin mustavalkoinen piirros ei taipunut enää digiajan tarpeisiin, mutta perinteikkäät kirjaimet haluttiin säilyttää uudessa logossa. Nyt Zoo-sanan ympärille kiertyy erilaisten eläinten ja kasvien palapelimäinen kokonaisuus, jossa jokaisella lajilla on oma paikkansa. ”Tavoitteena oli taidolla ja tunteella tehty uudistus. Uuden ilmeen värimaailma on iloinen ja raikas, se on houkutteleva ja helposti lähestyttävä, kuten meidän saaremme”, Korkeasaaren markkinointipäällikkö Susanna Silvonen kertoo. Uuden ilmeen ja logon on suunnitellut helsinkiläinen luova toimisto Gut Studio, joka oli myös mukana kirkastamassa Korkeasaaren brändin ydintä ja viestinnän kärkiä. Korkeasaari on aiemmin tehnyt Gut Studion kanssa yhteistyötä suomalaisesta luonnosta kertovan Korpi-alueen brändäyksessä ja ilmeen suunnittelussa. ”Oli hienoa päästä suunnittelemaan ilme ja logo, jotka ovat niin vahvasti yhteydessä Korkeasaaren tehtävään maailmassa. Logoon ja luontoon pätee sama logiikka: jos yksikin eläin puuttuu, kokonaisuus ei enää toimi. Teimme ilmeestä modernin ja joustavan. Korkeasaaressa käy paljon lapsiperheitä, joten halusimme, että ilmeessä ja logossa on paljon tutkittavaa. Logon eläimet jalostuivat myös kuosiksi”, ilmeen pääsuunnittelija, Gut Studion Leena Oravainio sanoo. Uusi logo ja ilme ovat esillä ensimmäistä kertaa Tuomaan markkinoilla Helsingin Senaatintorilla 2.–22. joulukuuta. Korkeasaaressa uusi ilme alkaa näkyä vuoden vaihteessa. Keskustelu